fredag 8 februari 2013

En rättighet att kräva?

Med risk för att inlägget kan väcka upprörande känslor vill ja bara påpeka att jag är aningen sur i skrivande stund.

En tiggande kvinna satt på knäna i stan och skrek "PLEASE! PLEEEASE!" Jag tyckte så synd om henne och märkte att jag hade 24kr i mynt i plånboken så jag bestämde mig för att ge henne dessa. Då ja väl gav henne pengarna såg hon på mig och frågade om jag kunde engelska. Jag var helt övertygad om att hon skulle säga "tack" eller något sådant. Istället börjar hon gnälla åt mig hur hennes tre barn svälter och krävde att jag skulle gå till ICA och köpa mat åt hennes familj. Jag försökte förklara att jag är en fattig studerande (sant, jag lever oftast på knäckebröd) och att jag redan givit henne pengar att handla mat för. Nej, det dög inte. Hon blev arg, förbannade mig och tyckte att jag var en dålig människa och att jag inte var en av Guds skapelser.

Paff som jag blev så gick jag bara därifrån. Inte nog med det, två andra tiggare såg att jag gav henne pengar. De kom springandes fram till mig och började rycka mig i jackan och även de krävde att jag skulle gå till ICA och handla mat åt deras familj. De gav inte upp och följde efter mig en bra bit. Till sist hann ja bli redigt arg och sa "You don't have the right to demand anything from me. Now, please leave me alone and have a nice day!". De tyckte också att jag var en hemsk människa som Gud tydligen hatade.

Jag blir bara så trött. Allt jag ville var att göra en vänlig liten gest. Istället får man bara arga ord. Värst av allt var inte att de bad eller frågade mig om jag kunde köpa mat åt deras familjer, utan de krävde det. De sa saker som "you have to", "you must"osv. Det finns massa rättigheter vi kan kräva, som rätt till liv och frihet...men att sitta och kräva något av en annan människa, speciellt då denne t.o.m vill hjälpa dig är ingen mänsklig rättighet. De tyckte tydligen det. Hade varit helt annorlunda om det frågade mig. Nej för all del - nästa gång får ni inget och kan lika bra svälta ihjäl, era satans otacksamma jävlar så får vi se vad er Gud tycker om mig då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar