onsdag 22 augusti 2012

Svensk medborgare

Idag då jag ringde till Magistraten angående min flyttanmälan så tyckte kvinnan i telefon mittiallt att: "Jo jag ser ju här att du är svensk medborgare, så det där borde inte vara något problem". Och jag bara: "Va? Är jag det? Nää äää?" Hon: "Joo...det står här att du både har finskt och svenskt medborgarskap" Jag: "Öööh...okej?" Hon: "Alltså du visste inte om det?" Jag: "Nä?" Hon: "Men är du född i Sverige eller har bott där?" Jag: "Näää..." Hon: "Konstigt...jag ska kolla upp det här".

Sen återkom hon och sa: "Jo, du har nog svenskt medborgarskap. Din pappa har visst svenskt medborgarskap så du har också fått det automatiskt från födseln." Jag: "Okej, så jag har svenskt personnummer och allting då?" Hon: "Ja, bara att fråga efter det på Skatteverket sedan".

Det enda jag tänkte efter samtalet var "Faaaaaan ta er! Kunde INGEN ha informerat oss om det? Ett litet ynka brev ens." Jag har haft fullt upp med att skicka e-mail hit och dit pga. att ja saknat svenskt personnummer och har varit tvungen att fylla i specialblanketter. Och nu tydligen skulle ja inte ha behövt göra något av det. Jaja. Ändå jäkla nöjd. Nu borde jag kunna öppna bankkonto, telefonbolag och allt sånt där utan extra tjafs. SKÅL PÅ DEN!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar