torsdag 23 april 2015

Måste få skriva av mig

Läste just på Aftonbladet att EU ska skicka tillbaka nästan alla  båtimmigranter som försöker nå EU.
Artikeln finns på: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20673351.ab

Min "kandidatuppsats" handlade just om hur EU efterlever regler om att skicka tillbaka immigranter till länder/områden som inte är säkra. I min uppsats kom jag fram till att EU gång på gång bryter mot mänskliga rättigheter och inte tar det ansvar man åtagit sig genom fördrag och internationella överenskommelser.

Intressant att detta BEKRÄFTAS bara några veckor efter det att jag lämnade in min uppsats. Förra året tog Italien emot 150 000 asylansökningar från migranter som tagit sig över medelhavet. Nu ska EU sätta en gräns på 5000? I början av år 2014 var det närmare 60 miljoner människor som var på flykt världen över (källa: FN:s flyktingkommissariat). Toppen att EU kan ta emot 5000 personer! Wow!


Dessutom strider detta förfarande mot förbudet mot kollektiva utvisningar i både EU:s rättighetsstadga och Europakonventionen. Om man direkt avvisar en grupp människor betyder det att dessa inte kan få en individuell bedömning av sin situation. Och man kan ju inte veta på förhand vilka som har flyktingskäl och inte innan man just gör individuella bedömningar???


Jag är riktigt jävla förbannad över det här. Jag skulle i princip kunna skriva hur långt inlägg som helst eller fast citera hela min uppsats, men ingen ser ändå detta. Behövde bara skriva av mig och orkar inte posta på facebook då det alltid är någon som ska komma med åsikter som inte ens är påläst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar